Wednesday, May 4, 2011

jOurNey To Australia Begin

setelah lima hari berada di melbourne Australia, hari nih baru dapat peluang online..

rumah tiada internet, so, terpaksa register library member baru dapat guna wifi, bayaran yang dikenakan hanya   $2.5 dollar bersamaan dlm Rm 8 lebih..xpala, yang penting dapat online kan, kan kan ??

ok, aku mula dengan perjalanan daripada Msia ke Melbourne Australia ea, perjalanan kami dalam lebih kurang 6 jam lebih la, tapi disebabkan amik transit brunei lagi jadi masa perjalanan bertambah sehingga 10 jam, cuba bayangkan betapa penatnya duduk ? asihh..orang lain selalunya ngomel sebab penat berdiri dalam train yang lembab, tapi sebaliknya pulak dengan aku, penat, penat penat dan aku ulang sekali lagi, penat nak duduk!
heee...

                                  check in sebelum flight -look how happy i was..

kat airport tiada masalah sangat cuma lastly pastport khalijah xdapat detect oleh gov Aussie, tunggu punya tunggu rupanya akak kat kaunter tu yang salah masukkan nama dia..heee..buat orang gabra jak kejap kan? 

flight ke brunei pukul 5.50 petang, pukul 5 kami dah mula masuk cek untuk imigresen kat dalam..jelous jap dengan family anis ngan yana yang ramai datang hantar diorang berdua sebelum flight..aku dengan khalijah pulak cuma mampu tersenyum sumbing dengan celoteh family diorang, sedey pun ada, ialah pergi oversea 1st tyme tapi xda family yang sent..huk.huk..huk :'(

 kegembiraan jelas terpancar diwajah masing-masing setelah berhempas pulas berusaha untuk ke melbourne
kami dapat duduk bertiga, cuma anis jak yang duduk sorang-sorang, sabar ye anis Ye..hee

flight RoYal Brunei memang best, selain pramugari yang ramah mesra, flight siap ada entertaiment lagi..best, best, best..(kalo setiap kali aku flight ke sabah ada entertaimnt kan best ?) siapa setuju sila angkat kening ..heee :)

sampai jak di brunei Darussalam xsempat untuk menjenguk sekitar kedai-kedai cnderamata yang ada kerna terus mencari surau..solat jamak sewaktu perjalanan, dapat jugak mengaplikasikan ilmu yang dipelajari ( kalo balik sabah aku xpena jamak sebabnya selalu jak amik flight tengahari..)

                                                                            flight ke brunei



yang ni flight from brunei to melbourne..
akhirnya anis dapat duduk dengan khalijah dan aku pulak duduk ngan yana..

dalam flight ke melbourne, pihak brunei airlines dah bagi satu slip borang yang kena isi..
gov australia memang strict skit berbanding malaysia, takut jugak masa nak isi semua soalan yang ada..
memang ust dah pesan untuk declare semua barang-barang yang kita bawa..kalau barang tu kita tak sure pun jawab yes jak..amaran daripada pihak Australia 
"DECLARE OR BEWARE"!!
so, aku pun mengdeclare la semua barang-barang termasuk la asam-asam yang aku beli di airport..asam-asam termasuk dalam dried food..so, declare jak..
lepas siap isi semua yang penting aku terus Zzzzzz..ngantuk wey..pukul 11 malam waktu Msia berlepas ke Melbourne..yana, aku tidor dulu yeee..nyte (wish yg aku slalu ucap untuk some1 before)

akhirnya pada pukul 7.30 pagi waktu melbourne kami sampai kat Tullamarine airport bersamaan pukul 5 waktu Msia..beza dua jam dengan waktu Msia, airport Aussie ni xdalah besar macam airport KLIA, patutla KLIA dapat pencalonan best Airport bcoz cantik, teratur n besar..airport Aussie ni penuh dengan laluan untuk inspection jak..penat beratur untuk pemeriksaan imigresen, pastu barang-barang lagi..adeeehh..setelah sejam lebih baru dapat kuar airport..hukhukhuk..

untuk perhatian, sebarang makanan yang berbentuk creamer adalah tidak dibenarkan untuk dibawa masuk Aussie, daging pun xbole, tapi kalo maggie tu bole jak lepas..dikisahkan aku bawalah Red Guara aku yang tak habis lagi di hostel, xperasan pulak yang tu ada termasuk creamer skali, arghhh...silap-silap, nasib baik aku dah declare awal-awal kalo x mesti dah kena denda $60,000 dollar, lebih kurang sejuta duit Msia..mana nak cari duit sebanyak tu.? huh..

walaupun sedey 3in1 aku kena tangkap tapi xbole la wat apa-apa selain membenarkan jak..huhu
speaking ? bole tahan la, kami berempat xdalah fluent sgt speaking bi nih tapi saling Helping each other jak..yang penting hidup kat sini kena rajin bertanya jadi xkan sesat punya..hee

p/s : kalau ada sapa yang terfikir nak melancong oversea pilih la melbourne bcoz banyak tempat menarik, lagipun melbourne 1 of the world best view..heee

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

borak-borak

miss h