Tuesday, May 17, 2011

1st Day



30 april 2011


Dari Tullamarine airport drive terus ke Rumah kami, no 56 May av, Altona Medow Australia..rumah nih sebenarnya rumah hj salim (penasihat KMIV)  yg lama. Pada asalnya Rumah nih dah nak dijual tapi disebabkan kami kegawatan rumah, so terpaksa “pinjam” rumah ni untuk sebulan dulu..tapi duduk kat sini bukannya free tau, kira rent la, memanglah kn, bil air, bil letrik takkanlah mau free jugak, betul tak? Hee..tanx to hj salim..
      Orang yang berperanan ambil kami berempat di airport tadi nih pasangan yang sangat baik hati (kak rina n abg Ishak) sampai jak kami di rumah, telah tersedia jamuan ringan yang disediakan khas demi menyambut kedatangan kami berempat.alhamdulillah, murah rezeki sikit pagi nih..
      Dan untuk first time aku makan buah “tin” (bukan buah yang dalam tin tu) alaa, buah yang selalu org yang balik dari haji bawa, tapi yang selalu dibawa tu yang memang tersedia dried tapi yang nih fresh dari pokok belakang rumah Hj salim nih..nanti ada masa aku tunjuk bentuk pokoknya k.


Rasanya sangat manis ngan sangat sedap, cara nak makan pulak kena bukak kulit untuk mengelakkan getah-getah pada kulit, lepas tu makan seperti biasa..Jelas terasa sedapnya !! hee


      Walaupun first time bertentang mata dengan pasangan serasi nih (kaka rina dengan abg ishak) tapi rasanya seperti dah lama kenal..means memang akak ngan abang “kita” ni sangat peramah la and memang masuk dengan kepala kami semua..heee..lepas tengok keadaan rumah dan book bilik masing-masing, kami bergegas ke market untuk beli barangan dapur..(menyesal pun ada tak bawa makanan dari Malaysia) huh..

Di Melbourne nih, tempat yang paling murah grocery ngan barngan rumah boleh diperolehi dari COLES..roti boleh dibeli dengan hanya 1 dollar shja..murah tak? murah Kan kan kan? Hee..lepas memeriksa dan list semua barang yang hendak dibeli, kak rina bawa kami ke COLES.! Yeah..
-     Sayur              daging         - susu
-     Ayam             - buah              - santan
-     Kicap             - spaghetti       - sos
-     Sabun             - tisu            - coklat
-     Beras            - Maggie         - jus



Haaa..tu la antara list barang yang hendak dibeli di COLES tapi ayam ngan daging beli di tempat lain memandangkan daging yang dijual tidak HALAL..kena jaga tau pemakanan kita disini, nanti kalau makan tak tentu hala, silap-silap boleh buta mata hati kita ( dah hitam la maknanya, xda NUR (hayati) lagi ) heee…..





Lepas ke COLES, kami ke kedai india jual top up, cadangan nak beli no baru, murah sikit untuk kol family di Msia. “ter”speaking melayu lah pulak dengan mamat india di kedai tu, ialah di Msia kan bahasa perantaraan dengan orang india pun still guna bahasa Melayu..heeh


S

            sepanjang berada disini kami akan menggunakan line HP Lebara, kadar panggilan ke Msia dengan hanya 25 sen setiap panggilan, murah kan? Cakap la banyak mana pun tapi bayar tetap 25 sen..menguntungkan! hee..   Lepas p COLES kami ke WERRIBEE market untuk beli bawang, telur ngan bahan makanan yang lain, disini harga telur adalah yang termurah di Melbourne, $ 2.39 sekotak (12 biji jak la) emm…hamper terlupa, di kedaini la kami first time jumpa dengan cikgu Manap dan istrinya yang baik hati..


Beli buah sikit dan terus balik, muka semua dah macam kerang sebab belum jumpa air lagi lepas sampai tadi..terfikir jap apa nak masak malam ni, spaghetti ? oh !





1 comment:

ZahaZikriZiey said...

singgah dn follow...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

borak-borak

miss h